Email Tracking

Zien waar, wanneer en hoe uw emails worden gelezen

Zien als uw relatie uw email opent en daarop inspelen

Waarom email tracking?

Het is handig om te zien wanneer en waar emails worden geopend. Bijvoorbeeld voor een supportproces kan het nuttig zijn om te weten of de verzonden informatie wordt gelezen.

Het kan ook het verkoopproces ondersteunen als te zien is hoe vaak een commercieel getinte email door iemand wordt geopend. Wordt een email vaak geopend? Dan vind de lezer het mogelijk interessant.

Hoe werkt email tracking?

Email tracking werkt door een unieke, verborgen afbeeldingen in emails te stoppen.

Telkens als een email wordt geopend, wordt ook de afbeelding geladen en onzichtbaar weergegeven. Het emailtracking systeem registreert bij een “open” actie de dag, tijd en locatie vanwaar de afbeelding is geladen. 

Emailtracking werkt echter niet feilloos. Programma’s kunnen het laden van afbeeldingen blokkeren en webmail kan de locatie soms verbergen.

De werking vn een email tracking systeem

De meeste emailtracking systemen bieden een website met een login waarop gebruikers de statistieken van hun email kunnen inzien.

Marketing automation systemen zijn qua volg mogelijkheden uitgebreider. Deze plaatsen een cookie op het apparaat waarmee mensen internetten zodat zij gevolgd kunnen worden tijdens gebruik van email, social media, webapps en websites.

"Het ijzer smeden wanneer het heet is, het beste van email marketing voelt niet als marketing"

Gebruik email tracking om meer inzicht te krijgen in relatie gedrag
Emailtracking om uw support en verkoop proces te verbeteren

Nu u weet hoe email tracking werkt:

Er valt nog veel meer te vertellen over email in het algemeen en tracking in het bijzonder. 

We kunnen verdergaande tracking mogelijikheden bespreken zoals social media tracking and marketing automation.

We hebben tips om uw email campagnes te verbeteren. En we kunnen een aardig woordje meepraten over het installeren en configureren van Google Workplace en Office 365.

Wilt u meer weten? Email naar admin@imeco.nl

Weergave van email tracking systemen

Om het juiste moment te bepalen, is het handig om inzicht te hebben waar en wanneer uw relaties emails lezen

Een online marketing bureau die u begrijpt

De weg naar succes heeft stevige ondergrond nodig: we geven advies in een gratis gesprek of e-mail.

Wilt u het advies zelf in praktijk brengen? Respect. We volgen u graag op weg naar uw online groei. 

Wilt u ons de online doelen laten halen? Dank voor uw vertrouwen. We bestuderen uw branche, uw bedrijf en uw concurrentie en starten direct met online succes. 

Gratis advies zodat u direct kunt starten

Stuur uw vraag, we helpen u graag op weg.

De voordelen van email tracking

Focus op potentiële klanten

Als u zich bezighoudt met verkopen, dan heeft u dit vast wel eens meegemaakt: U heeft een lijst opgesteld met potentiële leads. U creëert een email met slimme personalisatie en kiest het juiste moment om te verzenden. En dan vallen toch de resultaten tegen.

Met email tracking kunt u snel zien wie uw emails daadwerkelijk opent en ook zien als een email herhaaldelijk wordt geopend. Als uw e-mail in korte tijd 5 of 10 keer wordt geopend dan is het waarschijnlijk dat uw email zorgvuldig wordt geanalyseerd door uw relatie en de achterban. Beet? Dat is het moment om even te bellen, een appje te sturen of ze te bezoeken. U zit al in de gedachten van uw relatie dus maak er gebruik van!

Andersom kan afwezige tracking informatie ook nuttig zijn: als u iemand niet kunt bereiken of overtuigen om u email te open dan is de kans groot dat het zonde van de energie is om veel tijd in deze relatie te steken. Houdt wel in gedachte dat de techniek bij uw relatie eventuel uw email tracking uitschakelt waardoor u geen tracking informatie ontvangt maar uw emails mogelijk wél geopend worden. Minimaal 1 keer bellen om de situatie te polsen is verstandig.

Begrijp uw klanten beter

Met emailtracking kunt u profielen van uw potentiële klanten verder invullen. Openen en klikken kunnen veel informatie geven welke kan worden toegevoegd aan uw CRM.

Met de goede middelen kunt u zien in welke onderwerpen uw relatie is geïnteresseerd. Bijvoorbeeld: uw relatie leest nooit emails over product updates maar openen en klikken bijna altijd als u bespaartips toestuurt. De kans is groot dat de standaard kostprijs een drempel is en ze vatbaar zijn voor een haarscherp voorstel. Schrijf op waarin uw relatie geïnteresseerd is en start vervolgcommunicatie met het onderwerp waar ze warm voor lopen.

Verbeter uw campagnes

Verkopers hebben niet veel informatie nodig om een opening te vinden dus email tracking voor losse emails kan net zo nuttig zijn als bij nieuwsbriefsystemen. Voor zowel losse emailtjes als bulk emails kunt u openings- en doorklikpercentages analyseren waarmee u uw relaties beter gaat begrijpen. 

Zo kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel van uw e-mails werden weergegeven op mobiele apparaten en hoeveel wer4den geopend in regio Utrecht of Breda. Of als u merkt dat een lange email met veel details geen goede resultaten oplevert , probeer dan volgende keer een korte email. Deze en andere details kunnen van onschatbare waarde zijn bij het verbeteren van uw resultaten. Hoe meer variaties u probeert, hoe beter uw inzichten worden. 

De nadelen van email tracking

Het kan als vervelend worden ervaren

Tracking via pixels en cookies in weliswaar een standaard onderdeel geworden van het internet. Maar mensen vinden het vaak niet prettig als ze zich bewust worden dat ze in de gaten gehouden worden.

Bedenk dat uw relaties mogelijkerwijs kunnen zien dat u een tracking pixel meestuurt in uw email. Zorg dat u bij vragen in heldere bewoordingen kunt uitleggen op welke wijze u met tracking informatie omgaat en de privacy van relaties in acht neemt. 

Het is niet 100% nauwkeurig

Houd altijd in het achterhoofd  dat het tracken van emails niet altijd slaagt. Pixels zijn weliswaar onzichtbaar maar uiteindelijk gewoon afbeeldingen en worden als dusdanig behandeld door emailclients. 

Sommigen van hen blokkeren standaard de weergave van afbeeldingen. De techniek en email instellingen bij relaties kunnen dus trackingpixels anders behandelen waardoor verschillen kunnen ontstaan in de statistieken.

E-mails kunnen eventueel als geopend worden gemarkeerd als ze nog niet zijn bekeken. Dit gebeurt voornamelijk bij situaties waarin nieuwe emails worden getoond in een voorbeeldvenster zoals bijvoobeeld bij Outlook of Office 365. In een voorbeeldvenster kan een trackingpixel worden geladen als een ontvanger niet aan het kijken is.

Sommige relaties blokkeren uitgaande informatie zoals tracking informatie uit privacy overwegingen. Systeembeheerders kunnen op netwerk niveau blokkades instellen en eindgebruikers kunnen gebruik maken van plug-ins welke tracking informatie blokkeren.

Email tracking met Google Analytics

Google Analytics volgt bezoekers middels JavaScript in HTML-code. Maar emails laden geen JavaScript.

Een pixel werkt wel want Google Analytics ziet dat als een gewone afbeelding. Dus u moet een unieke URL voor een pixel maken welke voldoet aan de eisen van Google Analytics. 

In die unieke link moet o.a. uw Google Analytics Tracking ID voorkomen. Als uw email dan wordt geopend, pingt de pixel de server van Google en worden de tracking statististieken in uw Google Analytics account opgeslagen.

Tools voor pixels en andere tracking opties

Stappenplan Email Tracking met Google Analytics

Woord vooraf:
Met Google Analytics pixel tracking kunt u traceerbare unieke URL’s maken. Vervolgens maakt u een onzichtbare hyperlink in uw email vermomd als onzichtbare pixel. Zodra de ontvanger uw email opent wordt ook uw onzichtbare pixel met unieke URL geladen waarna de gegevens naar Google Analytics worden verzonden.

Verder zijn er weinig opties in Google Analytics, het is tenslotte niet ontworpen voor email tracking. U kunt niet zien waarom de ontvanger uw email heeft geopend of direct een seintje krijgen als uw email wordt geopend. Misschien nog wel het belangrijkste: het is mogelijk niet inzichtelijk in geval uw email is geopend middels een webmail oplossing. Dus u kunt met Google Analytics niet veel meer zien dan dat uw email is geopend. Hierdoor zijn v.w.b. emails andere tracking opties beter dan Google Analytics.

Heeft u technisch inzicht en wilt u het toch proberen? Dit is het code voorbeeld welke in onderstaande stappen wordt toegelicht. 

LET OP, gezien dit stappenplan praktisch gezien niet uitvoerbaar is op mobiele telefoons hebben we de afbeeldingen in deze uitleg niet geoptimaliseert voor mobiele weergave. Bekijk deze op uw desktop.

Voorbeeld URL bij email tracking middels Google Analytics

Dit zijn de benodigde parameters:

  1. https://www.google-analytics.com/  (hyperlink naar Google Analytics)
  2. collect?v=1 (informeert Google Analytics dat de ontvangen data is verzameld middels  versie 1 van het meet protocol)
  3. tid= (stuurt uw Google Analytics tracking ID mee, bijvoorbeeld tid=UA-13579135-9).
  4. cid= (de tracking ID welke u heeft gekoppeld aan de ontvangers, bijvoorbeeld cid=97531975)
  5. t= (specificeert het evenement, bijvoorbeeld t=event)
  6. ec= (specificeert de categorie van het evenement, bijvoorbeeld ec=email)
  7. ea= (specificeert de evenement actie, bijvoorbeeld ea=open)
  8. el= (specificeert het label van het evenement met uniek ID van de ontvanger, bijvoorbeeld  el=recipient_id)
  9. cs= (specificeert de email campagne, bijvoorbeeld cs=nieuwsbrief)
  10. cm= (specificeert het medium van de email campagne, bijvoorbeeld cm=email)
  11. cn= (specificeert de email campagne naam, bijvoorbeeld cn=UwEersteEmailCampagne)
  12. dp= (specificeert het pad van het te traceerbare item, bijvoorbeeld dp=%2Campagne%2Nieuwsbrief1 definieert het pad  /campagne/nieuwsbrief1) 
  13. dt= (specificeert de titel van het te traceerbare item, bijvoorbeeld dt=Wekelijke%20Nieuwsbrief

GA houdt webpagina’s bij met behulp van een speciale JavaScript-code die is opgenomen in de koptekst van de HTML-code van de pagina. Wanneer de pagina wordt geladen, worden demografische gegevens en andere informatie over de gebruiker vastgelegd. We kunnen deze code niet gebruiken om e-mailcampagnes bij te houden, omdat e-mails JS niet kunnen laden. Maar we kunnen de traceerbare URL als volgt insluiten in een eenvoudige HTML-afbeeldingstag:

Voorbeeld afbeelding tag url voor invoegen in email bij tracking in Google Analytics

Deze afbeeldingstag moet ingevoegd worden in de HTML-e-mail alvorens u deze verstuurd. Niet alle email clients hebben de optie om ,de email als HTML op te stellen. De eenvoudige manier om de afbeeldingspixel te kopëren en verfvolgens te plakken werkt doorgaans niet.

Op het moment van schrijven werkt deze workaround wel in Gmail:

Voorbeeld workaround afbeelding tag url invoegen in Gmail

 

Als u deze code gebruikt in uw eigen html editor of deze online html editor dan krijgt u ongeveer dit te zien:

Voorbeeld trackingcode in een html editor

 

Als u de visuele HTML-output kopieert en vervolgens plakt in Gmail dan werkt het wel.
(garantie tot aan de digitale deur want Gmail kan dit soort zaken mogelijk toekomstig veranderen).

Deze video is een aanvulling op onze email tracking uitleg