Automotive Website Case Study: Platform Autogas

Het speelveld: Branchevereniging met gasleveranciers, producenten en inbouwers van gassystemen en tankstations hebben een gezamenlijk doel: via autogas.nl consumenten informeren over de mogelijkheden van autogas.

De vraagstelling: Hoe kunnen we van een standaard website en social media  naar actieve kanalen waar consumenten bruikbare informatie kunnen vinden? 

De oplossing: Een WordPress website op high-end WordPress hosting. De website inhoud is afgestemd op gewenste bezoeker types. Met locatiezoekers kunnen bezoekers LPG-inbouwstations en tankstations vinden. De online calculator is een WordPress plugin om LPG-voordeel mee te berekenen. 

WP website met maatwerk thema, plugin en API
De website is 220% sneller geworden, ontvangt 79% meer bezoekers, de gemiddelde bezoektijd is 68% langer en er komen 144% meer website aanvragen.

Plan Van Aanpak

Stuurgroep samenstellen > Onderzoeken > Voorstellen > Uitvoeren > Opleveren > Meten > Beheren

1. Stuurgroep

Met de vele belanghebbenden in een branchevereniging is een stuurgroep belangrijk met een verantwoordelijke voor de communicatie van het project. Deze spin in het web informeert iedereen over ideeën, bezwaren, plannen, beslissingen, uitvoeringen en tests.
In dit project werd de communicatie verzorgt door de directiesecretaresse van een branchelid. Gezien haar kennis van de belanghebbenden en wat speelde in de markt, resulteerde dit een effectief verloop van het website project. 

Leermoment: meer momenten plannen voor vragen en reacties van brancheleden.

Wordpress project communicatie
Resultaat: duidelijkheid en draagvlak

2. Onderzoek & voorstel

Tijdens onboarding van de klant hebben we uiteraard een snelle scan uitgevoerd van de klant, de concurrentie en de online kanalen. In gesprek met de stuurgroep is een diepe scan uitgevoerd waaruit o.a. deze resultaten en acties voortkwamen:

Wordpress project onderzoek
Resultaat: consensus m.b.t. design en inhoud
  1. De voordelen voor consumenten en de kwaliteit van de autogas sector blijft in de praktijk groeien. Helaas is de online informatievoorziening achtergebleven;
  2. Deze functies moeten in de website: lpg-voordeel calculator + locatiezoekers voor lpg-tankstations, lpg-inbouwers + laagdrempelige contact opties;
  3. Rebranding en regelmatige content is nodig: nieuw blog en koppeling met social media kanalen zodat leden eenvoudig zelf berichten kunnen publiceren;
  4. Socialmedia kanalen eenduidig inrichten voor goede herkenbaarheid;
  5. WordPress website verhuizen naar hoogste kwaliteit WordPress hosting om alle website functionaliteiten en toename in bezoekers goed te verwerken.

Leermoment: optie inbouwen in onze online website wireframes zodat leden elkaars commentaar kunnen zien.

3. Uitvoering & Oplevering

Na akkoord op de wireframes en voorstel zijn o.a. deze actiepunten gerealiseerd:

  1. www.autogas.nl WordPress website opgezet in de Google Cloud;
  2. @autogas.nl email accounts aangemaakt in de Google Cloud;
  3. Website wireframes omgezet in een WordPress + Elementor Pro oplossing;
  4. Website visuals ontworpen met Adobe Suite voor deze automotive website;
  5. Website functionaliteiten waar mogelijk ondergebracht in standaard WordPress widgets en 1 maatwerk WordPress plugin ontwikkelt;
  6. Website werkinstructies voor brancheleden welke met de website werken.

Leermoment: Leden die artikelen gaan publiceren op de website z.s.m. training geven in de WordPress ontwikkelomgeving zodat zij ervaring hebben opgebouwd voor de livegang.

Wordpress case study
Resultaat: snelle & gebruiksvriendelijke WordPress website
Wordpress project promotie
Resultaat: inzicht in website en socialmedia prestaties

4.Meting & Beheer

Imeco verzorgt de metingen van online marketing activiteiten en website beheer:

  1. Inrichting van Google Analytics en aanmaak van Google Datastudio rapporten;
  2. Systeem inrichten welke vermeldingen in Google zoekmachine resultaten volgt van websites van autogas.nl, brancheleden en concurrenten;
  3. Systeem inrichten welke vermeldingen van autogas in socialmedia volgt;
  4. WordPress veiligheid borgen middels een WordPress onderhoudsovereenkomst;
  5. Hosting backup proces inrichten;
  6. Online marketing rapportage proces inrichten.

Leermoment: Stuurgroep na onderzoeksfase vragen welke online marketing rapporten zij wensen en hoe en wanneer zij deze rapporten willen ontvangen.

Project quotes

Zo te zien is het balkje wat weg was weer zichtbaar, zie ik de toekomst of het verleden?

We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen. Soms heel zacht en soms heel hard.