Het speelveld: Soft Secrets is sinds de jaren ’80 het toonaangevende internationale cannabis magazine voor gebruikers, kwekers en overige cannabis pro’s. Deze printed media is consistent goed, de online media in de vorm van de website was een zorgenkindje. Diverse WordPress webmasters hadden slecht technisch beheer gevoerd en niet de Google Webmaster Guidelines gevolgd. Resultaat: website uptime en snelheid problematisch, dubbele inhoud, ongeoorloofde inhoud, onaantrekkelijke inhoud en sancties door Google waardoor de miljoenen jaarlijke bezoekers met meer dan 55% terugliep.
De doelstelling: Voer aanpassingen aan de website en publishing procedures door zodat website bezoekers terugkomen op het oude niveau en kunnen doorgroeien.
De oplossing: De 10 bestaande maar afwijkende WordPress websites voor 10 verschillende landen omgezet naar een WordPress Multisite. De 25.000 meertalige artikelen omgezet in een nieuwe categorie structuur, een plagiaat scan uitgevoerd en de bestaande 48.000 foto’s gecomprimeerd om de website sneller te maken. Tot slot zoveel mogelijk aanpassingen uitgevoerd om de website waar mogelijk te laten voldoen aan de Google Webmaster Guidelines.
Adviesgesprek > Onderzoek > Voorstel > Uitvoering > Oplevering > Meting > Beheer > Promotie
De wensen van het Soft Secrets management waren helder: “Wij willen het succes van onze geprinte krant evenaren op internet en dat succes vervolgens uitbouwen naar een internationaal cannabis media platform.
De eerste gesprekken waren tijdens een wandeling en via Whatsapp, na een eerste scan hebben we een reëel beeld geschets van de vele bestaande problemen met de website én de mogelijke oplossingen en online kansen.
Na deze kennismaking en scan hebben we de vele besproken punten op papier gezet om zo een helder overzicht en mogelijke weg te bieden uit de bestaande online problematiek.
Leermoment: een hond geeft niet om online marketing maar wil wel wandelen en spelen.
De adviesgesprekken resulteerden in een vertrouwensbasis. Hierna hebben we diepgaand onderzoek gedaan naar de sterke en zwakke punten van de klant. Een concurrentie onderzoek naar online cannabis content aanbieders was hiervan een belangrijk onderdeel. De verkregen inzichten waren verhelderend voor de klant en hebben we meegenomen in ons online marketing voorstel. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten en voorgestelde acties:
Leermoment: in startfase de mogelijkheden in kaart brengen van personeel welke het cannabis website en marketing plan gaan uitvoeren.
Na akkoord op het voorstel zijn deze subdoelen gerealiseerd:
Leermoment: periodiek aangeven in geval betrokkenen onvoldoende capaciteit hebben.
Een WordPress Multisite met een miljoenen publiek vraagt doorlopend beheer en metingen om de kwaliteit te bewaken en doorlopende groei te bewerkstelligen:
Leermoment: niet alleen sturen op online marketing resultaten, regelmatiger social talk met personeel en freelancers welke zijn verspreid over 14 landen.
Hoe kunnen we zorgen dat het corona virus ons media platform niet infecteert ?!
Daisy
We doen dagelijks sneltesten en contactonderzoek met Google Analytics 🙂
Jeroen