Cannabis Website Case Study: Soft Secrets

Het speelveld: Soft Secrets is sinds de jaren ’80 het toonaangevende internationale cannabis magazine voor gebruikers, kwekers en overige cannabis pro’s. Deze printed media is consistent goed, de online media in de vorm van de website was een zorgenkindje. Diverse WordPress webmasters hadden slecht technisch beheer gevoerd en niet de Google Webmaster Guidelines gevolgd. Resultaat: website uptime en snelheid problematisch, dubbele inhoud, ongeoorloofde inhoud, onaantrekkelijke inhoud en sancties door Google waardoor de miljoenen jaarlijke bezoekers met meer dan 55% terugliep.

De doelstelling: Voer aanpassingen aan de website en publishing procedures door zodat website bezoekers terugkomen op het oude niveau en kunnen doorgroeien.

De oplossing: De 10 bestaande maar afwijkende WordPress websites voor 10 verschillende landen omgezet naar een WordPress Multisite. De 25.000 meertalige artikelen omgezet in een nieuwe categorie structuur, een plagiaat scan uitgevoerd en de bestaande 48.000 foto’s gecomprimeerd om de website sneller te maken. Tot slot zoveel mogelijk aanpassingen uitgevoerd om de website waar mogelijk te laten voldoen aan de Google Webmaster Guidelines.

WP Multisite met 30.000 artikelen en miljoenen bezoekers
De nieuwe website is 76% sneller, bezoekersaantallen zijn terug naar > 2 miljoen per jaar, de gemiddelde bezoektijd is 39% langer.

Middels WordPress werkinstructies zijn de content creatie en publicatie processen geborgd. Tevens hebben we WordPress advertenties ingericht, WordPress support voor externe schrijvers en eigen personeel gerealiseerd en rapportages ingericht.

Hiernaast schijven we cannabis content welke is geoptimaliseerd voor vindbaarheid in zoekmachines.

Plan Van Aanpak

Adviesgesprek > Onderzoek > Voorstel > Uitvoering > Oplevering > Meting > Beheer > Promotie

1. Adviesgesprek

De wensen van het Soft Secrets management waren helder: “Wij willen het succes van onze geprinte krant evenaren op internet en dat succes vervolgens uitbouwen naar een internationaal cannabis media platform.

De eerste gesprekken waren tijdens een wandeling en via Whatsapp, na een eerste scan hebben we een reëel beeld geschets van de vele bestaande problemen met de website én de mogelijke oplossingen en online kansen.

Na deze kennismaking en scan hebben we de vele besproken punten op papier gezet om zo een helder overzicht en mogelijke weg te bieden uit de bestaande online problematiek.

Leermoment: een hond geeft niet om online marketing maar wil wel wandelen en spelen.

Wordpress Multisite project communicatie
Resultaat: inzicht in elkaars kennis en kunde

2. Onderzoek & voorstel

De adviesgesprekken resulteerden in een vertrouwensbasis. Hierna hebben we diepgaand onderzoek gedaan naar de sterke en zwakke punten van de klant. Een concurrentie onderzoek naar online cannabis content aanbieders was hiervan een belangrijk onderdeel. De verkregen inzichten waren verhelderend voor de klant en hebben we meegenomen in ons online marketing voorstel. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten en voorgestelde acties:

Wordpress Multisite project onderzoek
Resultaat: website bouwplan en marketing voorstel
  1. Verhuis de WordPress websites z.s.m. naar een stabiele hosting omgeving;
  2. Ga gebruik maken van een WordPress Multisite i.p.v. losse websites;
  3. Stop met blindelings kopiëren en plakken van artikelen van de geprinte krant naar de website, lezers van printed media zijn anders dan van online media;
  4. Voer checks in om slechte cannabis artikelen te verbeteren en voorkomen;
  5. Integreer zoekmachine optimalisatie in de cannabis content creatie processen;
  6. Stimuleer samenwerking tussen de cannabis freelancers én zoek nieuw talent;
  7. Personeel en freelancers een basis online marketing opleiding aanbieden en de nodige tools ter beschikking stellen om goede kwaliteit te kunnen bieden;
  8. Betrokkenen werkinstructies bieden zodat ze eenduidig gaan werken en optimaal gebruik kunnen maken van de kansen van de WordPress Multisite.

Leermoment: in startfase de mogelijkheden in kaart brengen van personeel welke het cannabis website en marketing plan gaan uitvoeren.

3. Uitvoering & Oplevering

Na akkoord op het voorstel zijn deze subdoelen gerealiseerd:

  1. Werkprocessen ingericht t.b.v. decentraal werkend personeel en freelancers;
  2. De WordPress Multisite opgezet zodat deze middels detectie van de locatie van website bezoekers de cannabis content in de juiste taal aanbiedt;
  3. WordPress zo ingericht dat deze automatisch afbeeldingen voor artikelen optimaliseert en verspreid in een cdn (content delivery netwerk);
  4. Online supportdesk ingericht welke via @softsecrets.com email ondersteuning biedt aan cannabis content creators m.b.t. WordPress en online marketing;
  5. WordPress plugin voor advertentie banners geinstalleerd in de WP Multisite;
  6. WP plugin gebruikt zodat auteurs een checklist doorlopen tijdens het aanmaken van cannabis artikelen in de website;
  7. Werving en selectie van internationale freelancers inclusief e-sign contracten.

Leermoment: periodiek aangeven in geval betrokkenen onvoldoende capaciteit hebben.

Resultaat: succesvolle meertalige WordPress Multisite
Cannabis advertenties
Resultaat: inzicht in gezondheid van website én webteam

4.Meting & Beheer

Een WordPress Multisite met een miljoenen publiek vraagt doorlopend beheer en metingen om de kwaliteit te bewaken en doorlopende groei te bewerkstelligen:

  1. Elke subsite van de WordPress Multisite apart tracken met Google Analytics;
  2. Met Google Tag Manager en Google Datastudio statistieken visualiseren;
  3. Seo toolset ingezet om zoekwoordprestaties in Google zoekresultaat pagina’s te volgen van elke landspecifieke website en lokale online concurrentie;
  4. WordPress veiligheid borgen via een WordPress Multisite onderhoudscontract;
  5. WordPress backup processen ingericht i.v.m. mogelijke calamiteiten;
  6. WordPress rapportages ingericht voor webmasters en management;
  7. Cannabis linkbuilding processen ingericht en internationele cannabis influencers ingezet voor social mentions van de Soft Secrets krant.

Leermoment: niet alleen sturen op online marketing resultaten, regelmatiger social talk met personeel en freelancers welke zijn verspreid over 14 landen.

Project quotes

Hoe kunnen we zorgen dat het corona virus ons media platform niet infecteert ?!

We doen dagelijks sneltesten en contactonderzoek met Google Analytics 🙂