Social Media Optimalisatie
Viral gaan is geen geluk maar een gepland succes
Menselijkheid, Expertise, Activiteit, Betrouwbaarheid (MEAB) is de kern.
Sociale verbondenheid en een vertrouwensbasis moet gebouwd en onderhouden worden:
- Het menselijke gezicht van uw bedrijf tonen;
- Expertise en activiteiten laten zien;
- In contact treden met geïnteresseerden;
- Meer potentiële klanten bereiken;
- Verbeteren van de reputatie;
- Vergroten merk bekendheid;
- Meer verkopen en meer klanten;
- Meer reviews en aanbevelingen.
Social Media Optimalisatie (SMO) is het maken en verbeteren van uw social media-plan om meetbare resultaten te behalen.
"MEAB = Menselijkheid, Expertise, Activiteit, Betrouwbaarheid.
Dát moet de rode draad zijn in uw social media verhaal"Jeroen den Ridder. Whatsapp 06 - 2331 8665
MEAB als fundament van social media strategie:
Menselijkheid: Laat de mens achter het bedrijf zien met oprechte meningen, succesjes en foutjes.
Expertise: Laat zien hoe en waarom uw bedrijf zulke goede producten, diensten en services biedt.
Activiteit: Uw bedrijf is dynamisch, geef een inkijkje in werkzaamheden en reageer actief op mensen.
Betrouwbaarheid: Biedt accurate, kwalitatieve en relevante informatie en oprechte meningen mét onderbouwing.
Als u mensen overtuigd heeft van de hoge kwaliteit op alle fronten dan zullen ze u ongevraagd én gevraagd aanbevelen bij hun netwerk. Breng dat vertrouwen in beeld om het resultaat van uw werk te maximaliseren.
De balans vinden tussen ontwerp, inhoud, publicatie timing en interactie voor elke doelgroep is een waardevolle zoektocht.
Een online marketing bureau die u begrijpt
De weg naar succes heeft stevige ondergrond nodig: we geven advies in een gratis gesprek of e-mail.
Wilt u het advies zelf in praktijk brengen? Respect. We volgen u graag op weg naar uw online groei.
Wilt u ons de online doelen laten halen? Dank voor uw vertrouwen. We bestuderen uw branche, uw bedrijf en uw concurrentie en starten direct met online succes.
Gratis advies zodat u direct kunt starten
Stuur uw vraag, we helpen u graag op weg.
Social Media Optimalisatie vind ook plaats op websites
Optimalisatie beperkt zich niet tot aanpassingen aan social media kanalen, websites moeten ook verbeterd worden:
- Laat icoontjes op uw website zien inclusief een link naar uw social media kanalen.
- Gebruik knoppen op webpagina’s zodat afbeeldingen of teksten van uw website makkelijk gedeeld kunnen worden op social media.
- Gebruik knoppen op webpagina’s zodat webspagina’s zelf makkelijk gedeeld kan worden op social media.
- Stel aparte afbeeldingen en teksten in voor elke webpagina zodat deze goed worden weergegeven in geval de url wordt gedeeld op social media.
- Rust webformulieren uit met een automatische bevestiging waarin uw dank voor de reactie én uw social media kanalen worden benoemd.
- Heeft u een blog? Activeer dan de optie zodat mensen kunnen reageren op uw blogposts.
5 social media optimalisatie stappen:
1. Elk kanaal een eigen kop en profiel afbeelding: Gebruik aparte afbeeldingen conform de afmeting specificaties van elk kanaal.
2. Elk kanaal een eigen biografie: zet in uw biografie een kort en krachtige tekst + call-to-action + website link.
3. Like tenminste 3 x per week 1 bericht: Laat zien dat u actief ontwikkelingen volgt en bij blijft in uw vakgebied.
4. Deel tenminste 2 keer per week 1 bericht: laat zien dat u vakbroeders volgt en deel sterke berichten.
5. Publiceer tenminste 3 keer week 1 bericht: mensen en machines waarderen het als u regelmatig een bijdrage levert. Laat zien dat u actief en sociaal bent.
Tools welke we gebruiken voor social media optimalisatie
Het Social Media Marketing Plan
4 vormen van social media invloed:
1. Online kanalen: Waar bent u online zichtbaar? Hoe wordt u online gevonden?
2. Connecties: Welke mensen bereikt u? Wie volgen u?
3. Content: Wat voor soort content biedt u? In welk formaat biedt u het aan? Welke waarde heeft het?
4. Verbindingen: Hoe vind de interactie plaats met uw volgers?
9 stappen om een social media marketing plan te maken.
Hiervoor moeten vele vragen beantwoordt worden. We gaan graag het gesprek aan om uw social media rendement grote stappen te laten maken. We helpen u alvast puntsgewijs op weg:
Analyseer de huidige status:
* waar bent u aanwezig?
* met welke content bent u aanwezig?
* wat werkt goed en wat niet?
* wordt uw merk consistent gepresenteerd?
* is het ontwerp van uw merk goed?
* Is de toonzetting van uw merk op social media goed?
* wie zijn uw volgers?
* hoe is de interactie met uw volgers?
* wat voor soort interacties gebeuren er?
* wie zijn uw concurrenten?
* welke concurrenten lijken op u?
* welke concurrenten zijn groter of meer succesvol dan u?
* waar bewegen ze zich online, op welke platforms?
* wat voor soort content publiceren ze?
* wat doen ze succesvol en wat niet?
* wie zijn hun doelgroepen?
* wie beinvloeden ze?
* wat is hun engagement?
Met antwoorden op deze vragen is het mogelijk om succes te spiegelen. Niet als kopie, maar op een wijze welke bij u past.
Dit wordt ook wel klant profielen genoemd. Zodra u een goed beeld heeft van de diverse buyer persona’s kunt u ze veel gerichter aanspreken en wordt de kans om te overtuigen exponentieel groter.
* wie wil u bereiken?
* welk probleem probeert u voor ze op te lossen?
* hoe kunt u het voor ze oplossen?
* hoe kunt u het anders doen?
* hoe kunt u het beter doen?
* waar bewegen uw klanten zich online?
* welke platforms gebruiken ze?
* waar komen uw klanten samen?
* wat doen ze daar?
* hoe communiceren ze?
Beslis mede op basis van bovenstaande welke online platformen het beste zijn voor u.
In nagenoeg alle situaties is het verstandig om een deel van uw budget te alloceren voor social media advertenties. Hiermee kunt u zeer snel inzichten krijgen en groei realiseren. Dit versterkt uw overige social media inspanningen.
* wat is de juiste content voor uw merk?
* varieer met het publiceren van soorten content.
* gebruik geschreven tekst: qua handeling is het schrijven het makkelijkst, maar qua overbrengen van boodschap is het minstens even moeilijk als bij podcasts en video’s.
* gebruik podcasts (audio uitzendingen en downloads): dit vergt ook veel tijd maar minder dan video.
* gebruik video’s: dit vergt de meeste tijd en geld
U kunt content in vele vormen en op vele plaatsen aanbieden: blog artikelen, afbeeldingen, nieuwsbrieven, infographics, video’s, podcasts, forums, communities, whitepapers.
Biedt gratis items, services of advies met als doel contactgegevens te verzamelen; bijvoorbeeld proefabonnementen, product samples, downloadbare pdf’s of ebooks.
Als u heeft besloten welke content u gaat aanbieden kunt u gaan beslissen hoe u daadwerkelijk die content gaat maken.
* gaat u dit intern of extern produceren, of een mix daarvan?
* welke personen gaan het maken?
* uw content gaat resulteren in acties dus bepaal hoe uw call-to-actions eruit moeten zien: waar moeten de mensen op uit komen? Bijvoorbeeld 25% naar uw homepage,25% naar een product of diensten webpagina, 15% naar een nieuwsbrief inschrijf optie, 15% naar 360 graden of virtuele content en 20% van de content krijgt geen doel maar is alleen gepubliceerd om uw kennis en kwaliteit te showen.
In elke strategie is het van groot belang om content consistent te publiceren. Hou dus rekening met beschikbaarheid van de mensen die u kiest.
* op welke kanalen moet het gepubliceerd worden?
* op welke dag moet de content gepubliceerd worden?
* op welke tijd moet content gepubliceerd worden?
* hoe vaak moet content gepubliceerd worden?
* evergeen content (tijdloze content) kan vaker dan 1 keer gepubliceerd worden dus plan herhalingen in.
* gaat u content publicatie (deels) automatiseren via de planfunctie van sommige social media platformen?
* gaat u social media tools zoals bijvoorbeeld Agora Pulse gebruiken voor publicatieplanning?
* hoe gaat u borgen dat de content kalender daadwerkelijk wordt uitgevoerd conform planning?
Zorg dat u uw online activiteiten kunt meten. Gebruik daarvoor Google Analytics of de staistiek functie van evt social media tools welke u gebruikt, of de staistiek functie vn de social media platforms zelf. Inzicht krijgen in hoe en hoe vaak mensen interactie hebben met uw merk en content is cruciaal.
Elk linkje wat u gebruikt moet een tracking link zijn, zodat u kunt meten hoevaak er op deze link is geklikt en wat het resultaat daarvan is geweest.
Maak standaard rapportages van uw metingen zodat u goed kunt vergelijken hoe uw social media presteert.
Agendeer periodiek het analyseren van de metingen zodat het nooit vergeten wordt en inzichten en resultaten blijven groeien.
Wat haalt u daarwerkelijk uit uw social media? Bekijk dit kwalitatief en kwantitatief:
* kwalitatief: dit zijn relatief zachte cijfers zoals van merk loyaliteit, merk bekendheid, engagement en feedback,
* kwantitatief: dit zijn harde cijfers via statistieken. Feiten over hoe u ROI genereert via bijvoorbeeld website verkeer, likes, het delen van uw berichten, aantallen volgers, pagina views, bezoekersduur, bounce ratio’s, Google rankings en tot slot relaties met uw harde verkoopcijfers.
Heeft u metingen ingesteld, dan kunt u gaan testen wat wel en niet werkt. Hiermee kunt u uw methodes verfijnen en groei bewerkstelligen. Bekijk alle resultaten en verbind ze met uw toenmalige social media uitingen en acties.
* wat werkte wel en wat niet?
* wat kunt u veranderen?
* wat denkt u dat beter kan werken?
* test uw vermoendens en krijg meer inzicht en implementeer veranderingen welke zichzelf positief hebben bewezen.