Publicatie Timing
Niet alleen wat u zegt maar ook wanneer u het zegt
We bepalen de juiste timing voor het maximale effect
Met timing het rendement maximaliseren?
Wanneer zijn uw doelgroepen online? Als u in uw Social Media Marketing Plan de buyer persona’s heeft beschreven, dan heeft u al de basis voor het antwoord.
Op het juiste moment de boodschap overbrengen. Gebruik de kunst van stand up comedians:
- Tempo: hoe snel of langzaam u communiceert;
- Pauzes: waar u pauzes neemt tijdens uw aanbod;
- Herhaling en ritme: herhaal uw boodschap in diverse vormen met een doordacht ritme.
"Succes wordt voor een groot deel bepaald door timing.
Geluk helpt soms ook."Jeroen den Ridder. Whatsapp 06 - 2331 8665
Wat zijn de beste tijden om te publiceren op social media? Elk kanaal heeft weer andere soorten mensen. Per kanaal en per buyer persona verschillen de optimale publicatie tijden. We onderzoeken de beste dagen en tijden.
Onze social media tool kan ook helpen. We kunnen uw berichten evt automatisch herpubliceren. Ook meten we de effecten zodat we effectiever worden.
Op deze pagina staan algemeenheden m.b.t.:
- Beste tijd voor posten op Instagram
- Beste tijd voor posten op Facebook
- Beste tijd voor posten op LinkedIN
- Beste tijd voor posten op Twitter
- Beste tijd voor posten op Pinterest
- Beste tijd voor posten op YouTube
Gebruik het volledige potentieel van elk social media kanaal door op het juiste moment uw berichten te plaatsen.
Een online marketing bureau die u begrijpt
De weg naar succes heeft stevige ondergrond nodig: we geven advies in een gratis gesprek of e-mail.
Wilt u het advies zelf in praktijk brengen? Respect. We volgen u graag op weg naar uw online groei.
Wilt u ons de online doelen laten halen? Dank voor uw vertrouwen. We bestuderen uw branche, uw bedrijf en uw concurrentie en starten direct met online succes.
Gratis advies zodat u direct kunt starten
Stuur uw vraag, we helpen u graag op weg.
Timing is ook inspelen op social media trends
Trend: diversificatie
De interesses van mensen wisselen, social media platforms wisselen mee en de populariteit wisselt. De stand eind 2020:
- Facebook heeft ongeveer 2,8 miljard actieve gebruikers.
- Instagram heeft ongeveer 1 miljard actieve gebruikers.
- TikTok heeft ongeveer 800 miljoen actieve gebruikers.
- Pinterest heeft ongeveer 450 miljoen actieve gebruikers.
- LinkedIN heeft ongeveer 300 miljoen actieve gebruikers.
- Snapchat heeft ongeveer 260 miljoen actieve gebruikers.
- Twitter heeft ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers.
Wat betekent dit voor uw marketing en contentstrategie? Moet u gaan bijsturen of blijft u bij uw formule?
Trend: livestreams
Live sociale media was al aan een opmars bezig maar is geëxplodeerd in gebruik. Niet onwaarschijnlijk dat de ervaring die mensen noodgedwongen hebben opgedaan door de corona pandemie daaraan heeft bijgedragen. Livestream worden weliswaar vaak ervaren als surogaat om fysieke leegtes op te vullen maar het is wel een alternatief welke de nieuwe norm is geworden. Hoe kunt u uw doelgroepen en klanten digitaal maar toch live ontmoeten?
Trend: de organische relatie trechter
Nepnieuws en veiligheidslekken zorgen ervoor dat mensen niet zomaar meer berichten geloven. Het opbouwen van een vertrouwensrelatie is moeilijker dan ooit. Relatiemarketing is nu de basis van social media marketing: klanttevredenheid, klantbehoud en focus op waarde van relaties op de lange termijn.
- 3 op de 4 mensen zien advertenties niet als waarheid.
- 7 op de 10 mensen gelooft de mening van klanten.
- 6 op de 10 social media gebruikers vindt reviews de belangrijkste overweging.
Wie vertrouwen uw doelgroepen het meest? Investeer in relaties met klanten, leveranciers, werknemers en influencers. Dit stelt u in staat om merkboodschappen te laten bevestigen door de stemmen die uw klanten waarderen.
Trend: tweerichtingsverkeer
Goede organische berichten roepen reacties op. Bevestiging, afkeuring, bewondering, minachting, sympathie, verbazing en soms zelfs het delen van uw bericht. Drang tot reageren wordt opgewekt door emotie. Reageert u op uw beurt snel op reacties in uw social media kanalen? Social media algoritmes beoordelen de interactie en zullen uw berichten op die basis meer of minder zichtbaarheid geven.
Trend: sociale verantwoordelijkheid
Onderzoek wijst uit dat een meerderheid van de consumenten geen respect heeft voor bedrijven die zwijgen over belangrijke kwesties. Durft u het aan om gesprekken te beginnen over gevoelige en soms zelfs controveriële kwesties? Dan is dit het moment om de gelegenheid aan te grijpen om uw sociale kanalen in te zetten zodat uw klanten zien dat u zich ook zorgen maakt over sociale kwesties en deze durft te benoemen
Trend: sociale commercie
Bijna 9 op de 10 online shoppers is van mening dat sociale media bijdraagt aan aankoopbeslissingen. De invloed die sociale media heeft op verkopen in de detailhandel stijgt dan ook snel. Denkt u eraan om uw fysieke kanalen ook een verbinding te maken met uw digitale kanalen?
Er is geen vaste formule voor goede timing
Elke social media account is uniek voor de betreffende gebruiker. Het uitgangspunt is dat mensen posts zien van accounts waar ze interactie mee hebben. Denk aan:
- welke accounts gevolgd worden;
- door welke accounts gevolgd wordt;
- met welke accounts er interactie plaatsvindt;
- de frequentie van interacties met andere accounts;
- de frequentie waarmee een account iets plaatst;
- de laatste keer dat een account iets heeft geplaatst.
Tools welke we gebruiken voor social media publicaties
Aandachtspunten voor social media timing
Verschillende doelgroepen hebben verschillende voorkeuren voor soorten berichten. Stem het type en inhoud van berichten af op de beoogde ontvangers.
Probeer te publiceren wanneer u doelgroepen actief zijn om snelle interactie te bevorderen. Als snel na publicatie veel interactie is dan wordt een bericht vaker weergegeven.
Test en meet waar en wanneer het meeste interactie is. Maak onderscheid tussen bijvoorbeeld werkdagen en weekends, en ook ochtenden, middagen en avonden.
A/B testen doet u door exact dezelfde content op verschillende dagen en tijdstippen te publiceren en de verschillen te meten.
Middels Instagram Creator Studio kunt u de statistieken van uw Instagram account inzien. Klik op ‘Insights’ en vervolgens op ‘Audience’.
* heeft uw bedrijf 1 algemeen account per social media platform of meerdere accounts gericht op lokale doelgroepen?
* publiceert u vanaf 1 algemeen account berichten voor verschillende regio’s en doelgroepen?
* creëer overzicht door gebruik te maken van een content kalender zodat u in 1 oogopslag de berichten details kunt zien.
* elk social media platform heeft bepaalde soorten gebruikers met eigen voorkeuren voor berichten.
* linkedin volgers bijvoorbeeld vnl uit bestaande of potentiele medewerkers terwijl instagram of facebook je echte fans zijn.
* meer betrokkenheid is meer interactie, is meer zichtbaarheid.
* Verschillende doelgroepen bewegen zich op verschillende platforms en op verschillende dagen en tijden. Meet uw berichten en interactie en krijg inzicht m.b.t. inhoud en timing.
* meet je berichten en interactie en krijg inzicht mbt timing dus wanneer de interactie plaatsvindt.
* gebruik de statistieken van het platform zelf en van externe tools.
* een groot maar minder relevant publiek kan de betrokkenheid verlagen.
* gebruik de statistieken van het platform zelf en van externe tools.